söndag 28 oktober 2012

Fem projekt

Vi har inte bara vandringar och friluftsdagar på fritidsledarutbildningen, trots att det kan verka som det ibland. Vi har sedan de nya ettorna börjat haft fyra två gemensamma projekt ettor och tvåor. Parallellt med det har ettorna haft ytterliggare två stycken och tvåorna har haft ett. Även en del debatter har skett i FL2:s klassrum och normer har blivit brutna.

Projekten kortfattat

1. Att möta gårdsbesökare efter en traumatisk händelse
Uppgiften gick ut på att i grupper förberda hur man som fritidsledare möter gårdsbesökare efter en traumatisk händelse. Som exempel använde våra lärare det fruktansvärda som hände i Utoya. Vi delades in i grupper och arbetade med detta under en vecka. En vecka fylld av telefonintervjuer, liveintervjuer och researsch vilket resulterade i sex väldigt bra redovisningar.

2. Stora ledare
Återigen delades vi in i grupper. Denna gång i de vandringsgrupper vi skulle vandra i på höstvandringen vecka 38. Nu handlade det om att välja ut en stor ledare som vi skulle berätta om för resten av klasserna. Det valdes ledare som Barack Obama, Harvey Milk, Adolf Hitler och fler därtill. Detta projektet arbetade vi med under endast en dag, men även nu resulterade det i fem bra redovisningar.

3. Fyra begreppFL1 fick ta sig an fyra begrepp inom fritidsledaryrket som de skulle föreläsa om för sin klass i slutet av veckoan. De fyra begreppen var bärande relationer, förebyggande och främjande pedagogik, kasam och fritid vs. fri tid. Alla höll i givande föreläsningar på fredagen och alla fyra grupper hade presterat bra.

4. Ideologier
FL2 fick ta sig an fyra stora idelogier som de skulle förklara genom planscher med mera under en vernissage. Ideologierna var feminism, nationalism, anarkism och fascism. Fyra fina presentationer där alla grupper hade släppt fram den kreativa sidan.

5. Politikens uppbyggnad
Samtidigt som FL2 arbetade på med sina ideologier arbetade FL1 med att förklara hur den svenska politiken är uppbyggd. Detta skulle göras så att en femtonåring skulle förstå vad vi ville säga. Det blev planscher med kuvert, dockteater, golvpromenad, serier, teaterframträdande och mer därtill. Den kreativa sidan släpptes med andra ord fram även i ettornas klassrum under vernissagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar